Gesprekken voor Switch Visuals

Om wat meer te weten te komen over de financiering van een project of onderneming, moeten we gaan praten met mensen uit ons netwerk zoals bijvoorbeeld ondernemers, bankiers, docenten, … Hiervan maken we een verslag van onze gesprekken. 

  

Gesprek 1: De bankier 

  

Robin sprak met zijn vader Philip die werkt voor Commercial banking bij BNP Paribas Fortis in Roeselare over het crowdfundingsproject dat Switch Visuals tegemoet zal komen. Philip zei: ’Jullie project zit op zich wel goed in elkaar, natuurlijk zal het een enorme inspanning zijn om dit bij te houden. Ook is de stap zetten naar de bedrijven die in jullie niche werken een goede zaak, hierdoor zal je extra advies verkrijgen. Wat ik dus niet aanraad is om te stappen naar mensen die weinig weten over marketing, hierdoor kan je niet de nodige feedback krijgen die je verwacht.’. Ten tweede vroeg ik hem of het project wel haalbaar is en hij zei me dat dit wel zou moeten lukken als de grote inspanningen aanwezig zullen zijn. Wel zei hij me dat er enkele kosten ook later kunnen gemaakt worden. Hij vindt dus dat het crowdfundingsproject wel goed aansluit bij Switch Visuals, want niet iedereen vindt het interessant om te investeren in een marketingbureau.  

  

Gesprek 2: De zelfstandige marketeer 

  

Victor heeft gebabbeld met zijn vader, omdat hij in dezelfde sector zit als Switch Visuals namelijk visuele communicatie en marketing. Victor vertelde hem over ons project en de verschillende mogelijkheden dat we al hadden onderzocht voor ons crowdfundingscampagne. Hij zei ook dat het niet het gemakkelijkste project was om crowdfundingscampagne op te starten omdat het geen product is dat we moeten bouwen of vele materialen nodig hebben. Hij zei dat het zoeken van goeie investeerders waarschijnlijk wel de beste oplossing is maar op 1 voorwaarde, de investeerders moeten effectief geïnteresseerd zijn in Switch Visuals en moeten ons ook op de één of andere manier iets kunnen bijbrengen. Zo kan de investeerder ons kapitaal over brengen in geld maar dat kan ook in andere vormen namelijk knowhow of misschien al verschillende klanten. We moeten een goed contact hebben met de investeerders zodat ze ook zien dat we het echt menen en zelf in ons project geloven. Hij zei ook ten slotte dat we moeten maken dat we een goed businessplan moeten voorschotelen wanneer we babbelen met de investeerders. En ook de return, wat hebben wij hun te bieden hebben is heel belangrijk. Zullen we rente geven op het bedrag of zullen we een gratis service vervullen voor onze investeerders? Stof om na te denken dus. 

  

Gesprek 3: De toevallige ontmoeting  

  

Op donderdag 21 maart gingen we (Switch Visuals) naar de jobhappening te Kortrijk. Dit is een beurs waar verschillende bedrijven staan om (afstuderende) studenten aan te trekken om voor hun bedrijf te komen werken. Toen we wat rondliepen kwamen we plots het marketing bedrijf DMS uit Brugge tegen. Hier sloegen we een babbeltje over ons project en ze vertelden meteen dat er wel nood is aan dit soort nieuwe bedrijven als Switch Visuals. Toen we over ons crowdfundingscampagne begonnen waren ze meteen bereidt om raad te geven. Ze gaven ons zeer goede feedback en vertelden dat het zeer handig is dat we al materialen ter beschikking hebben, hierdoor zijn er al een pak kosten gespaard voor het bedrijf. Wel kaartten ze aan dat we de opleiding voor commercieel dronepiloot nog even achter wege kunnen laten en ons even concentreren op het werk met de gewone camera’s. Onze crowdfundingscampagne vonden ze een goed uitgewerkt project, dit zou enorm voordelig zijn voor ons door de feedback die we zullen krijgen. We vonden het een zeer fijn gesprek en hebben ook nadien de contactgegevens uitgewisseld omdat ze Switch Visuals wilden verder opvolgen.  

  

Gesprek 4: De ex-economieleerkracht/enthousiaste ondernemer 

 

Jouannic Decoene heeft een gesprek gehad met zijn leerkracht economie uit het zesde middelbaar. Ze kan wel als autoriteit gerekend worden als het gaat over het opstarten van nieuwe projecten, aangezien ze zelf al twee eigen bedrijfjes heeft opgericht met enig succes. Toen ik aan haar uitlegde wat wij gingen creëren van onderneming was ze erg enthousiast en zag ze zeker potentieel.  
Ze merkte wel op dat er enkele valkuilen zijn die zeker niet over het hoofd mogen gezien worden. Zo stelde ze dat er niets aan ervaring mag ontbreken binnen ons team en dat we een continuïteit van professionalisme zullen moeten waarborgen tegenover onze klanten. Er zijn immers diverse bedrijven die een soortgelijke service aanbieden.  
Verder stelde ze ook voor om bij de lancering van de onderneming aan erg lage prijzen te werken of zelfs gratis te werken voor bedrijven met enige naambekendheid. Dit zou namelijk kunnen voortbrengen dat klanten van dit bedrijf met naambekendheid de service ontdekken en mogelijks zelf zullen aanschaffen.  
Ze gaf mij ook nog het advies om altijd de kleine lettertjes van een contract te lezen; al is dit in het kader van deze opdracht ietwat minder relevante informatie. 

 

Gesprek 5: Gesprek met coach Cis  

20 maart hebben we voor het eerst samengezeten met onze coach, Cis Scherpereel. Aangezien het de eerste keer was hebben we meteen Switch Visuals mogen pitchen. Cis is een gekende ondernemer in het Kortrijkse en kent de kneepjes van het vak. Na onze pitch was hij erg kritisch en wees zo al de pijnpunten van onze onderneming aan. Vooral het sociaal netwerk was erg belangrijk volgens hem, hij vertelde ons ook hoe hij zo via zijn netwerk aan zijn klanten kwam. We spraken ook over ons plan wat de crowdfunding betreft, zo legde we Cis uit dat we hoogstwaarschijnlijk van plan zijn een win-win lening te beginnen. Dit kon hij alleen maar aanmoedigen, Cis zit met zijn klanten vaak in dit soort situaties en vertelde ons dat een win-win lening al vele malen de juiste oplossing was voor hem. 

  

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *