Webwinkelen met VR

Sinds het begin van de coronaquarantaine (13 maart) kregen webwinkels zoals bol.com en zalando.be lange lijsten met bestellingen. Die bestellingen waren ook voelbaar in de sites van Bpost. De werkdruk werd steeds hoger en het aantal werknemers bleef constant door veiligheidsredenen. Toch lijkt er door de grote werkdruk een oplossing in de maak.

Retours zijn moordend

Uit onderzoek blijkt dat de helft van de ‘Zalandopakketten’ teruggestuurd worden. Uit het standpunt van de postverdeling kan je die Zalandopakketten zien als onnodig werk. Deel één van het werk begint bij het verdelen van de pakketten. Indien de klant het pakket retourneert begint deel twee van het werk. Het retourpakket moet terug bij de afzender terechtkomen, uiteraard via het postverdeelbedrijf.

Er is hier dus absoluut sprake van onnodig werk. Terwijl dat het voor de retailers gemiddeld €12,50 per retourverzending kost. Begrijpen vele economen niet dat deze retailers het blijven volhouden om geen retourkost aan te rekenen.

Impact op het klimaat

In een artikel geschreven op de pagina hier.nu beschrijft men ook waarom we moeten verminderen met ons koopgedrag online. Men zegt dat het online aankopen van goederen een grotere impact heeft op het milieu dan kopen in de winkel.

Nu zou je denken hoe komt dit? Wel, de klimaatimpact van online winkelen wordt vooral veroorzaakt door het transport, de vele retourzendingen en het verpakkingsmateriaal.  En als je er toch zo over nadenkt dan kan je deze redenering wel volgen. Want als je bijvoorbeeld een trui koopt op Zalando.be dan wordt die meestal geleverd via een bestelwagen. De trui in kwestie zit verpakt in een doos gemaakt van karton en nog eens omringt door plastic.

In vergelijking met enkel naar een winkelstad zoals Kortrijk te rijden en daar te voet naar een winkel te gaan om er een broek, trui, ondergoed, … samen te kopen, is de impact van het online shoppen op het milieu duidelijk groter.

De VR-webshop

Sinds kort zijn er ook enkele retailers, die online een webshop hebben (zoals IKEA en Alibaba), begonnen met het ontwerpen van een eigen VR-webshop. Al hebben de webshops momenteel weinig functies en is het aanbod van producten niet echt groot. Wel zie ik dat veel bedrijven er een toekomst in zien, dat zag ik in een korte video over BUY+ VR. (Deze video ook bekijken? Klik dan hier

Een VR-webshop kan er voor zorgen dat het online koopgedrag van de klanten vermindert. Dit komt natuurlijk door het gebruik van VR dat het product weergeeft hoe het er effectief uitziet en zal uitzien op de plaats waar je het wil. De trend om 4 maal dezelfde trui aan te kopen maar telkens in een andere maat kan hierdoor vermeden worden doordat je dus het product op ware grootte ziet.

Zelf zie ik zeker een toekomst in de VR-webshop. Het is enkel een kwestie van tijd en besef voor hoe lang de consumenten nog met het klimaatprobleem wil rondlopen. Ook zullen veel retailers geen zin meer hebben om alle retours aan te nemen plus de kosten te betalen.

 

Bronnen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *